.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با ناخن‌های شكننده چه كار كنیم؟
ناخن‌ها از پروتئینی به نام كراتین تشكیل شده و رشد آنها به عوامل مختلفی نظیر سن و وضع سلامت بستگی دارد. راستی شما چقدر مراقب ناخن‌هایتان هستید؟

 شكستن ناخن در بزرگسالان به این معنی است كه باید مدت زیادی صبر كنند تا ناخن شكسته دوباره رشد كند. این در حالی است كه رشد ناخن در كودكان و نوجوانان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

ناخن‌های كودكان تا سن بلوغ با سرعت رشد می‌كنند و بعد از آن تا ۵۰ درصد از سرعت رشد ناخن‌ها كاسته می‌شود. رشد ناخن در زنان باردار نیز سریع‌تر است.

 

ناخن

 

هورمون‌های بارداری سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند و گردش خون را افزایش می‌دهند، در نتیجه مو و ناخن با سرعت بیشتری رشد می‌كند. در نقطه مقابل، بیماری و مصرف دارو، به‌ویژه داروهای شیمی‌درمانی، روی رشد ناخن اثرات سوء دارد و حتی در بعضی از موارد ممكن است سبب افتادن ناخن‌ها شود.

ناخن‌های دست سه تا چهار مرتبه سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌كنند. اگر راست‌دست هستید ناخن‌های دست راست‌تان و اگر چپ‌دست هستید ناخن‌های دست چپ‌تان زودتر بلند خواهند شد. به‌علاوه، ناخن‌های دست در فصل تابستان رشد بهتری دارند و زمستان‌ها دیرتر بلند می‌شوند.

 

راهكارهایی برای جلوگیری از شكستن ناخن:

ناخن‌ها ممكن است شكننده، چاله چاله، بدرنگ، پوسته پوسته یا دندانه‌دار شوند. از این میان، شكنندگی ناخن‌ها شایع‌ترین مشكلی است كه با افزایش سن بروز می‌كند. در اینجا به بررسی چند راهكار برای داشتن ناخن‌های سالم اشاره می‌كنیم.

 

ویتامین و بیوتین

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت ناخن‌ها دارند. كمبود آهن و زینك می‌تواند ناخن‌ها را تخریب كند و معمولا یك مولتی‌ویتامین پایه كلید حل مشكل است.

توصیه می‌شود از مولتی‌ویتامینی استفاده كنید كه حاوی نیاسین (ویتامینB۳)، آهن، كلسیم و ویتامین‌های گروه A و ‍C باشد. ویتامین B ‌كمپلكس نیز به دلیل بیوتین (ویتامین B۷) موجود در آن كم فایده نیست. بیوتین علاوه بر اینكه در بعضی از مكمل‌های ویتامین وجود دارد، در بلغور جو دوسر، موز، قارچ، بادام زمینی و سویا یافت می‌شود. البته، چگونگی عملكرد بیوتین در افزایش مقاومت ناخن‌ها هنوز كاملا مشخص نیست.

در یك آزمایش، تعدادی خانم روزانه به مدت شش ماه ۲/۵ میلی‌گرم بیوتین مصرف كردند و مشاهده شد كه مقاومت ناخن‌های آنها ۲۵ درصد بالاتر رفت. بیوتین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و بیشتر مردم در شرایط عادی بیوتین كافی دریافت می‌كنند، مگر در شرایط خاص، مثل افراد الكلی، كسانی كه به مقدار زیاد سفیده تخم‌مرغ خام می‌خورند یا آنهایی كه به مدت طولانی آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنند.

خیلی از خانم‌های باردار به كمبود بیوتین دچار می‌شوند و اگر مصرف ویتامین‌های ضروری دوران بارداری را جدی نگیرند، ممكن است نوزادشان با ناهنجاری‌های مادرزادی متولد شود. اطلاعاتی كه در زمینه تأثیر مكمل‌های ویتامین روی سلامت ناخن‌ها مطرح می‌شود بیشتر جنبه تجربی دارد و اساس علمی آنها هنوز ثابت نشده است. شواهد نشان می‌دهد گلوكوزامین كه در درمان آرتروز كاربرد دارد در این مورد هم موثر است.

ژلاتین و گیاه دم‌اسب نیز در تقویت ناخن‌های شكننده فواید مشابه دارند. بار دیگر تأكید می‌شود كه این روش‌های درمانی گرچه تا حدی موفقیت‌آمیز گزارش شده است، اما درباره چگونگی ساز و كار آنها توضیح علمی مشخصی وجود ندارد.

 

مرطوب‌كننده‌های قوی

علت اغلب شكنندگی ناخن‌ها كمبود رطوبت است، چون خشكی ناخن باعث ترك خوردگی و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. مرطوب‌كننده‌های رایج مانند وازلین كه در تمام داروخانه‌ها موجود هستند، می‌توانند به داشتن ناخن‌های سالم كمك كنند. درمان‌های خانگی مثل مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر نیز توصیه می‌شود. در هر صورت بهتر است از كرم‌های مرطوب‌كننده قوی استفاده كنید كه حاوی ویتامینE، روغن آووكادو و كره درخت روغن قلم هستند. فقط كافی است مقداری از كرم را روی ناخن‌ها و پوست اطراف آنها بمالید.

 

مراقبت‌های عادی

از استحكام بخش‌های ناخن استفاده نكنید، این محصولات می‌توانند آلرژی‌زا باشند و همان استفاده مداوم از مرطوب‌كننده‌ها كفایت می‌كند. پوست اطراف ناخن كوتیكول نامیده می‌شود و نباید آن را از بین برد. كوتیكول ضامن سلامت ناخن‌هاست و دست‌كاری بیش از حد آن شما را مستعد عفونت‌های ناخن خواهد كرد. بریدن كوتیكول باعث ناهنجاری‌های ناخن می‌شود.

اگر ریشه ناخن یا پوست اطراف ناخن‌ها اذیت‌تان می‌كند برای رفع آنها از قیچی‌های مخصوص استفاده كنید، اما یادتان نرود كه زیاده‌روی نكنید. پشت سرهم لاك نزنید و هر چند وقت یك‌بار به ناخن‌هایتان استراحت دهید. این كار به شما اجازه می‌دهد شكل ظاهری ناخن‌ها را بدون پوشش لاك بررسی كنید. كرم‌های مرطوب‌كننده روی ناخن‌های بدون لاك كارآمدتر عمل خواهند كرد. به علاوه، همانطور كه گفته شد كمتر از لاك‌پاكن‌ها استفاده كنید، چون ناخن‌هایتان را خشك می‌كنند. دیگر اینكه بگذارید ناخن‌هایتان هوا بخورند، اما حواستان به عوامل محیطی تأثیرگذار باشد، مثلا اینكه ناخن‌ها در هوای خشك و سرد زودتر ترك می‌خورند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.